آخرین به روزرسانی:1402-04-07 admin
درمان خانگی جوش صورت

جوش ها از رایج ترین عارضه های پوستی هستند که در اثر علل مختلف روی پوست صورت نمایان شده و زیبایی را تحت تاثیر منفی قرار می دهند، بنابرین برای درمان آن ها باید اقدام کرد. روش های خانگی مختلفی وجود دارند که باعث از بین رفتن جوش ها شده و به پوست لطافت بیشتری می بخشند. برای آشنایی با روش های درمان خانگی جوش صورت خواندن این مقاله از کلینیک کاشت ابرو را به شما پیشنهاد می کنیم.

علل به وجود آمدن جوش صورت

جوش صورت یک عارضه هورمونی است که توسط هورمون های آندروژن به وجود می آید. این هورمون در سنین نوجوانی و بزرگسالی بیش تر فعال است. حساسیت به این هورمون، وجود باکتری ها روی سطح پوست و اسید های چرب در غدد چربی، زمینه ساز بروز جوش هستند. در هر صورت برخی علل هورمونی و غیر هورمونی موجب ایجاد جوش می شوند.

دلالیل هورمونی بروز جوش عبارتند از:

• نوسانات هورمونی در زمان قاعدگی یا بارداری و یا سن نوجوانی
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • عدم تعادل هورمون ها
  • وجود اختلال در سیستم غدد درون تراو

از دلایل غیر هورمونی بروز جوش هم می توان موارد زیر را بیان کرد:

• رژیم غذایی نامناسب
  • کمبود ویتامین و مواد مغذی مورد نیاز بدن
  • ژنتیک
  • فشارهای عصبی و استرس
  • عدم رعایت بهداشت
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • بیماری های گوارشی

انواع جوش

به طور کلی جوش ها در دو دسته التهابی و غیر التهابی طبقه بندی می شوند. در ادامه به بررسی انواع مختلف جوش می پردازیم.

دسته غیر التهابی

جوش های سر سفید و سر سیاه در دسته جوش های غیر التهابی قرار می گیرند. درمان این دسته از جوش ها نسبت به انواع دیگر آسان تر بوده و با روش های درمان خانگی جوش صورت می توان آن ها را از بین برد.

جوش سر سفید

جوش های سر سفید رایج ترین نوع آکنه هستند که در اثر بسته شدن منافذ پوستی ایجاد می شوند. چرب شدن بیش از حد پوست، باکتری های روی سطح پوست، افزایش سلول های مرده پوستی و …موجب مسدود شدن منافذ پوستی می شوند. در هر صورت دلیل انسداد منافذ هر چه که باشد منجر به بروز جوش سر سفید می شود.

این جوش ها معمولاً چرکی هستند و به صورت برجستگی های سفید رنگ روی پوست دیده می شوند. اطراف این نوع جوش قرمز رنگ است و ممکن است کمی دردناک باشد.

جوش سر سیاه

جوش های سر سیاه به دلیل مسدود شدن فولیکول های مو با چربی یا سلول های مرده پوست به صورت برجستگی های سیاه رنگ روی پوست نمایان می شوند. این جوش ها برخلاف جوش سر سفید دردناک نیستند و پوست اطراف آن ها رنگ و حالتی طبیعی دارد.

دسته التهابی

جوش هایی با نام پاپول، پاسچول و کیست از نوع جوش های التهابی هستند که درمان آن ها سخت و زمان بر است.

پاپول

پاپول ها جوش های زیر پوستی هستند که به صورت برجستگی های کوچک صورتی رنگ دیده می شوند. این نوع از جوش ها چرکی نیستند.

پاسچول

پاسچول ها برجستگی قرمز رنگ و بزرگ هستند که مرکز آن ها سفید یا زرد رنگ است. این جوش ها از نوع التهابی چرکی هستند.

کیست

کیست ها از شدیدترین انواع جوش هستند که به صورت برجستگی های بسیار بزرگ، قرمز و ملتهب روی پوست بروز پیدا می کنند. این جوش ها معمولاً دردناک بوده و چرک فراوانی دارد.

روش های درمان خانگی جوش صورت

راه های زیادی تحت عنوان روش های درمان خانگی جوش صورت وجود دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند:

استفاده از یخ

یخ به عنوان اولین و سریع ترین راه درمان جوش به کار می رود. یخ باعث کاهش التهاب پوست شده و غدد چربی را تشویق می کند که منقبض شده و چربی اضافه و میکروب های درون آن را از پوست به بیرون براند. برای استفاده از آن یخ را در یک پارچه بپیچید و به مدت چند ثانیه روی جوش خود قرار دهید. چند دقیقه صبر کرده و دوباره مرحله قبل را تکرار کنید.

استفاده از ماسک عسل

عسل با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال به از بین رفتن باکتری های روی سطح پوست کمک بسیاری می کند علاوه بر آن به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی بهترین درمان خانگی جوش صورت به شمار می آید. به همین منظور مقداری عسل را به جوش های خود بمالید و بعد از گذشت 20 دقیقه صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

استفاده از آبلیموی تازه

آبلیمو به عنوان یک میکروب کش قوی، باکتری های به وجود آورنده جوش را از بین می برد و با خاصیت جمع کنندگی اش موجب می شود چربی های جمع شده در زیر سطح پوست به بیرون رانده شوند. برای استفاده از آن یک پنبه را به آبلیموی تازه آغشته کنید و روی جوش خود قرار دهید. سعی کنید این درمان را روزی یک بار تکرار کنید تا تاثیرش را ببینید.

استفاده از ژل آلوئه ورا

استفاده از ژل آلوئه ورا نوعی درمان خانگی جوش صورت می باشد که باعث طراوات و لطافت پوست نیز می شود. علاوه بر این، آلوئه ورا التهاب و قرمزی ناشی از ایجاد جوش را هم از بین می برد. برای درمان جوش با این روش، ژل آلوئه ورا را برای 15 دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس صورتتان را با آب ولرم شستشو دهید.

استفاده از خیار

خیار یکی از موادی است که در کاهش التهاب و ترمیم پوستی نقش موثری دارد و به همین علت به عنوان درمان خانگی جوش صورت هم مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده سرشار از پتاسیم و ویتامین های C، A و E و خاصیت خنک کنندگی و تسکین پوست است.

برای استفاده از آن می توانید خیار را خرد کرده و به مدت 60 دقیقه بگذارید داخل آب بماند، با این کار مواد داخل خیار در آب منتشر می شوند. آب حاصل را صاف کنید و صورتتان را با آن بشویید. علاوه بر این می توانید حلقه های خیار را به مدت 15 دقیقه روی صورتتان قرار دهید و بعد با آب ولرم بشویید. این روش آلودگی ها و میکروب های سطح پوست را از بین می برد.